25 marca 2025 r. Branżowe Centrum Umiejętności w Łukowie zorganizowało seminarium branżowe „Trendy, innowacje i wyzwania w branży metalowej”.
Branża metalowa od lat jest fundamentem wielu sektorów gospodarki od budownictwa i motoryzacji po nowoczesne technologie w przemyśle kosmicznym. Obecnie branża stoi w obliczu wielu wyzwań, ale także niespotykanych dotąd możliwości, które wynikają z postępu technologicznego oraz zmieniających się potrzeb rynku.
Najsilniejsze trendy w branży metalowej to:
- Zrównoważony rozwój i recykling,
- Przemysł 4.0 i automatyzacja,
- Personalizacja produktów.
Innowacje w branży metalowej polegają m.in. na możliwości wprowadzania nowych materiałów – stopów metali oraz materiałów kompozytowych. Innowacyjne materiały, takie jak metale o wysokiej wytrzymałości czy lekkie stopy, pozwalają na tworzenie bardziej efektywnych i trwałych konstrukcji. Druk 3D i produkcja addytywna: umożliwia tworzenie skomplikowanych struktur, które byłyby trudne do osiągnięcia tradycyjnymi metodami. Dzięki temu możliwe jest obniżenie kosztów produkcji oraz redukcja odpadów. Wprowadzenie technologii cyfrowych w procesy projektowania i produkcji, takich jak symulacje komputerowe czy modelowanie 3D, pozwala na szybsze i bardziej precyzyjne wytwarzanie produktów.
Wyzwania w branży metalowej to:
- Konieczność dostosowania się do regulacji środowiskowych,
- Brak wykwalifikowanej siły roboczej,
- Globalna konkurencja.
Na seminarium „Trendy, innowacje i wyzwania w branży metalowej” gościliśmy:
Pana Prof. dr hab. inż. Tomasza Chmielewskiego
- Prezesa Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechaników Polskich
- Dziekana Wydziału Mechanicznego i Technologicznego Politechniki Warszawskiej
Pan profesor zaprezentował temat “Spajanie hybrydowe materiałów konstrukcyjnych o wysokich właściwościach mechanicznych”.
„Inżynieria materiałowa dostarcza nam coraz nowszych, coraz bardziej zaawansowanych materiałów konstrukcyjnych, które charakteryzują sią coraz lepszymi właściwościami użytkowymi, od prostej odporności na korozję, po wytrzymałość, po odporność na zużycie, po różnego rodzaju wysublimowane właściwości chemiczne czy fizyczne powierzchni. Przetwarzanie tych materiałów będzie wymagało bardzo wąskiej specjalizacji w wielu branżach przemysłu metalowego i w obróbce skrawaniem, i w spajaniu, i w przetwórstwie tworzyw sztucznych, w odlewnictwie, w obróbce plastyczniej.” – powiedział prof. dr hab. inż. Tomasz Chmielewski
Druga część seminarium została poświęcona klastrom przemysłowym.
Jako prelegent wystąpił Pan Sebastian Rynkiewicz Prezes Zarządu Klastra Evoluma.
Evoluma Klaster Przemysłowy, dawniej Klaster Obróbki Metali jest inicjatywą Centrum Promocji Innowacji i Rozwoju, która zrzesza ponad 130 przedsiębiorstw działających w branży metalowej w zakresie usług, produkcji i handlu, a także 26 partnerów strategicznych: uczelnie, instytucje otoczenia biznesu oraz władze samorządowe. Wśród członków klastra są krajowi i światowi liderzy tej branży, o dużym potencjale innowacyjnym rozwoju. Inicjatywa jest grupą otwartą, do której mogą przystąpić firmy i organizacje działające w branży metalowej.
Pan Sebastian Rynkiewicz zaprezentował temat „Koncepcja działania klastrów przemysłowych w kontekście działania Branżowych Centrów Umiejętności”. W trakcje prelekcji przedstawione zostały korzyści płynące z członkostwa np. możliwość uzyskania dofinansowań (w tym dostępnych wyłącznie dla Krajowych Klastrów Kluczowych), działania wspierające internacjonalizację innowacyjnej przedsiębiorczości oraz ekspansję międzynarodową firm, udział w Grupach Zaawansowanej Współpracy (technologii, HR i lobbingowej), umożliwiających dostęp do dobrych praktyk, know-how, technologii i innowacji oraz będących przestrzenią wymiany doświadczeń czy możliwość współrealizacji zleceń otrzymywanych przez Klaster w ramach prowadzonej kooperacji technologicznej.
W ostatniej części seminarium zaprezentowali się studenci z Koła Napędów Lotniczych Hydrogreen Wydziału Mechanicznego Politechniki Lubelskiej: Pani Karolina Sawicka, Pan Jakub Jarosz oraz Pan Mikołaj Kultys. Opiekunem koła jest prof. dr hab. inż. Jacek Andrzej Czarnigowski prof. uczelni Katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej.
Koło zaprezentowało się w temacie: Bolid HYDROS – INNOWACJE I EKOLOGIA.
Hydros to prototypowy pojazd napędzany wodorem. Został tak zaprojektowany, aby zużywać jak najmniej paliwa. Ma opływowy kształt kropli wody, aby do maksimum zmniejszyć opór powietrza.
W Hydrosie, który waży zaledwie 34 kg (bez kierowcy), zastosowano nowoczesne technologie, takie jak ogniwo paliwowe, superkondensatory, włókna węglowe i wiele innych. Konstrukcja opiera się na monokoku wykonanym z nowoczesnych, lekkich materiałów kompozytowych. Jest to pojazd, który może przejechać 1000 km za jedną złotówkę. W trakcie prac nad projektem zespół m.in. zamienił silnik elektryczny na ogniwo wodorowe. Jeden kilogram wodoru mieści w sobie 3 razy więcej energii niż kilogram benzyny. Ekipa Hydrosa startuje w prestiżowych zawodach międzynarodowych ultraoszczędnych pojazdów – Shell Eco Matarhon. Rywalizuje tam z zespołami z uczelni technicznych z całej Europy i Afryki.
Studenckie Koło Napędów Lotniczych Hydrogreen zakończyło prezentację pokazem jazdy na placu przed łukowskim BCU, co wzbudziło duże zainteresowanie zgromadzonych uczestników seminarium.
Przyszłość branży metalowej rysuje się w jasnych barwach, ale wymaga od nas elastyczności i gotowości do zmian. Musimy inwestować w innowacje, zrównoważony rozwój oraz rozwój kompetencji naszej kadry. Dzięki temu będziemy w stanie sprostać zarówno wyzwaniom, jak i wykorzystać szanse, które niesie ze sobą dynamicznie zmieniający się świat.
Mamy nadzieję, że seminarium dostarczyło uczestnikom nowych inspiracji oraz praktycznych informacji, które będą mogli wykorzystać w swojej pracy.
Do organizacji seminarium włączyli się:
- Powiat Łukowski
- Zespół Szkół nr 1 im. H. Sienkiewicza w Łukowie
- Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Mechaników Polskich
- Politechnika Lubelska Wydział Mechaniczny
Serdeczne dziękujemy wszystkim uczestnikom.